ΙΧ: Αυξάνεται το κόστος - στροφή στα αυτοκίνητα πόλης
H δεύτερη κατά σειρά αύξηση στην τιμή των καυσίμων έχει εκτινάξει στα ύψη το κόστος χρήσης των αυτοκινήτων με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες τους να οδηγούν με οικολογική συνείδηση, ενώ παράλληλα κάποιοι δεν δίστασαν ακόμη και να τα ακινητοποιήσουν στα γκαράζ τους. Ωστόσο υπάρχει και μια μερίδα πολιτών οι οποίοι ενώ έχουν στην κατοχή τους κάποιο πολυτελές αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού αποφάσισαν να το χρησιμοποιούν σε εξαιρετικές περιπτώσεις και για τις καθημερινές τους μετακινήσεις απέκτησαν ένα καινούργιο ή μεταχειρισμένο όχημα πόλης μικρού κυβισμού, το οποίο καταναλώνει μικρές ποσότητες καυσίμου και γενικότερα το ετήσιο κόστος χρήσης κυμαίνεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Μάλιστα όπως αναφέρουν ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρες μεγάλου κυβισμού στην «H»: «Πριν την αύξηση της τιμής των καυσίμων χρειαζόμασταν περίπου 80 ευρώ για να διανύσουμε περίπου 350 χλμ. μέσα στην Αθήνα. Μετά τις τελευταίες αυξήσεις για να διανύσουμε τα ίδια χιλιόμετρα μέσα στην πόλη χρειαζόμαστε τουλάχιστον 115 ευρώ. Βέβαια τα παραπάνω τα υπολογίζουμε οδηγώντας με άκρως οικολογική συνείδηση καθώς αν πιέσουμε λίγο παραπάνω το πεντάλ του γκαζιού η κατανάλωση καυσίμου εκτοξεύεται όπως επίσης και τα χρήματα που πρέπει να καταβάλουμε...».
Αυξήσεις
Το κόστος χρήσης των αυτοκινήτων είχε ήδη εκτοξευθεί στα ύψη μετά τις αυξήσεις που είχαμε στα Τέλη Κυκλοφορίας, την προσθήκη της ετήσιας εισφοράς, την άνοδο των τιμολογίων στα ασφάλιστρα και την αύξηση στα καύσιμα. Μάλιστα μέχρι πρότινος το κόστος χρήσης για ένα αυτοκίνητο πόλης κυμαίνονταν στα 144 ευρώ το μήνα, ενώ μετά τα νέα μέτρα το κόστος ανέρχεται πλέον στα 165 ευρώ.
Παράλληλα η κυβέρνηση αποφάσισε εξαιτίας της άσχημης οικονομικής κατάστασης της χώρας πέραν της αύξησης στο κόστος χρήσης να αυξήσει και το κόστος κτήσης με την επιβολή φόρου πολυτελείας από 10% έως και 30% σε I.X. με εργοστασιακή αξία άνω των 17.000 ευρώ αν πρόκειται για καινούργιο αλλά και στα μεταχειρισμένα εισαγόμενα I.X. με εργοστασιακή αξία άνω των 12.000 ευρώ. Επίσης η αύξηση του ΦΠA σε όλα τα I.X. αυξάνει ανάλογα και το κόστος κτήσης όλων των μοντέλων. Tο αποτέλεσμα των παραπάνω βέβαια είναι να έχουν «ξεφύγει» οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων πόλης σε αντίθεση με εκείνες των υπερπολυτελών αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, ενώ και οι τράπεζες που έχουν στην κατοχή τους χιλιάδες κατασχεμένα αυτοκίνητα ζητούν απίστευτα υψηλές τιμές για μοντέλα με μικρούς κινητήρες, ενώ παράλληλα υποχρεώνουν τους εμπόρους μαζί με 5-10 μικρά να αγοράσουν και 2 μεγάλου κυβισμού...
Ο... λογαριασμός
Σήμερα το ετήσιο κόστος χρήσης των αυτοκινήτων είναι ανάλογο τόσο του κυβισμού του κινητήρα, της 1ης άδειας κυκλοφορίας αλλά και της εταιρείας που το έχει εισάγει. Αναλυτικότερα υπάρχουν αυτοκίνητα στην αγορά που διατίθενται σε άκρως δελεαστικές τιμές, ωστόσο το ετήσιο κόστος συντήρησής τους είναι πραγματικά εξωφρενικό. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη της αγοράς μπορεί σε κάποιο αυτοκίνητο να γλιτώνεις αρκετές χιλιάδες ευρώ κατά την αγορά τους ωστόσο οι επισκέψεις που θα κάνει ο ιδιοκτήτης του στο συνεργείο μπορεί να του στοιχίσουν τα διπλά ή τριπλά χρήματα από ότι σε ένα ακριβότερο αντίστοιχο μοντέλο άλλης εταιρείας.
H ανάγκη λήψης έκτακτων φορολογικών μέτρων για την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας είναι αναμφισβήτητη και όλοι οι φορείς πρέπει να συνταχθούν στην κατεύθυνση αυτή με το πιο αποτελεσματικό τρόπο. H πρόσφατη επιβολή φορολογίας στα μεσαία και μεγαλύτερα αυτοκίνητα δυστυχώς έρχεται σε αντίθεση με την επιδίωξη για αύξηση των φορολογικών εσόδων, αφού είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε αναλογικά μεγαλύτερη μείωση των πωλήσεων και άρα τελικά σε απώλεια δημοσιονομικών εσόδων. Υπενθυμίζεται ότι η φορολογία στην αγορά και στη χρήση του αυτοκινήτου έχει δεχθεί συνεχείς αυξήσεις τους τελευταίους μήνες, ενώ πλέον το αυτοκίνητο καλείται να συνεισφέρει σχεδόν 9 % των τακτικών εσόδων του προϋπολογισμού, ίσως το υψηλότερο ποσοστό στην E.E.
Eναντι όλων αυτών και επίσης προς αποφυγή περαιτέρω συρρίκνωσης μιας αγοράς που απασχολεί πανελλαδικά περισσότερους από 30.000 εργαζομένους προτείνεται η επείγουσα επαναξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του μέτρου και σε κάθε περίπτωση η πολύ προσεκτική επιλογή των ορίων /κλιμακίων επιβολής του φόρου πολυτελείας.
Σημειώνεται για παράδειγμα, ότι ο «πήχης» των 17.000 ευρώ χονδρικής αξίας για την επιβολή του φόρου σε καμιά περίπτωση δεν διαχωρίζει τα «πολυτελή» αυτοκίνητα, αφού υφίστανται πολλές περιπτώσεις τέτοιων αυτοκινήτων, λιανικής αξίας περίπου 30.000 ευρώ, που καλύπτουν συνήθεις ιδιωτικές ανάγκες (π.χ. αυξημένοι χώροι για τη μετακίνηση οικογενειών, αυτοκίνητα ικανά για υπεραστική μετακίνηση κ.ά.).
Δεν πρέπει επίσης να υποτιμάται το γεγονός ότι η επιβολή φορολογίας 30% στα αυτοκίνητα μεγάλης αξίας δεν είναι η πρώτη που εφαρμόζεται σε αυτή την κατηγορία οχημάτων, αλλά έρχεται να προστεθεί στη φορολογία 50% του Τέλους Ταξινόμησης και στη φορολογία 21% ΦΠA, άρα οδηγεί σε συνολική φορολογία 101% επί της εισαγωγικής αξίας.
165 ευρώ το μηνιαίο κόστος ενός I.X. πόλης
265 ευρώ το μηνιαίο κόστος ενός I.X. με κινητήρα 1.600 κ.εκ.
352 ευρώ το μηνιαίο κόστος ενός I.X. με κινητήρα 2.000 κ.εκ.
101% επί της εισαγωγικής αξίας φορολογούνται τα I.X., σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ)
Υπολογισμός
Βρείτε πόσο σας κοστίζει
Το ετήσιο κόστος χρήσης στα αυτοκίνητα μπορεί να υπολογιστεί απλά προσθέτοντας την αξία των καυσίμων που πρόκειται να καταναλώσει κάποιος (μέσος όρος 15.000 χλμ.), το κόστος των ασφαλίστρων, το κόστος τακτικής συντήρησης και τα χρήματα που θα καταβάλει για τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Κάποιος ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με κινητήρα 1.100 κ.εκ. θα πρέπει να καταβάλει περίπου 1.260 ευρώ για καύσιμα, 320 ευρώ για ασφάλιστρα (χωρίς προαιρετικές καλύψεις), 98 ευρώ για Τέλη Κυκλοφορίας και περίπου 300 ευρώ για την τακτική συντήρηση του οχήματος.
Το ετήσιο κόστος επομένως για ένα I.X. πόλης υπολογίζεται σε 1.978 ευρώ το οποίο μεταφράζεται σε 165 ευρώ τον μήνα!
Αν ανέβουμε μία κατηγορία και περάσουμε στα οχήματα με κινητήρες 1,4 & 1,6 λίτρων τότε ανάλογα αυξάνεται και το ετήσιο κόστος χρήσης. Ειδικότερα οι κάτοχοι των συγκεκριμένων αυτοκινήτων θα πρέπει να καταβάλουν 1.680 και 2.100 ευρώ αντίστοιχα για καύσιμα, 400 ευρώ για ασφάλεια, 182 ευρώ για Τέλη Κυκλοφορίας και 350 έως 500 ευρώ για την ετήσια τακτική συντήρηση των αυτοκινήτων. Το ετήσιο κόστος ανέρχεται στα 2.612 ευρώ για οχήματα έως 1.400 κ.εκ. και 3.182 ευρώ για I.X. με κινητήρες έως 1.600 κ.εκ. αντίστοιχα. Τα παραπάνω ποσά μεταφράζονται σε 218 και 265 ευρώ τον μήνα αντίστοιχα για την χρήση των συγκεκριμένων αυτοκινήτων!
Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κινητήρες από 2 λίτρα και πάνω σίγουρα έχουν επιβαρυνθεί πολύ περισσότερο από τους υπόλοιπους. Ειδικότερα κάποιος κάτοχος αυτοκινήτου με κινητήρα 2 λίτρων θα πρέπει να καταβάλει τουλάχιστον 2.520 ευρώ για καύσιμα, 500 ευρώ για ασφάλεια, 592 ευρώ για Τέλη Κυκλοφορίας και τουλάχιστον 600 ευρώ για την ετήσια συντήρηση. Το ετήσιο κόστος των δίλιτρων αυτοκινήτων εκτοξεύεται στα 4.212 ευρώ το οποίο μεταφράζεται σε 351 ευρώ κάθε μήνα!
ΠΗΓΗ: Ημερησία