Αποχωρεί η ThyssenKrupp και κλείνουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά |
ENA ακόμη δύσκολο πρόβλημα καλείται να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση από τις πρώτες ημέρες ανάληψης των καθηκόντων της, καθώς στην κόψη του ξυραφιού βρίσκεται το μέλλον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των 1.300 εργαζομένων που απασχολούνται σε αυτό, μετά την ανακοίνωση στο μέσον της εβδομάδας από τον γενικό διευθυντή των ναυπηγείων Ακιο Iτο, ότι στις 31 Οκτωβρίου σταματούν οι καταβολές των μισθών και στις αρχές του επομένου έτους η ThyssenKrupp αποχωρεί οριστικά από την Ελλάδα.
Την ερχόμενη εβδομάδα, οι υπουργοί Aμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος, Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Οικονομίας Λούκα Κατσέλη και Εργασίας Ανδρέας Λοβέρδος έχουν προγραμματίσει σύσκεψη για το θέμα μετά τις δραματικές εξελίξεις που συντελέστηκαν κατά την προεκλογική περίοδο και πήραν ακόμη πιο πιεστική μορφή μετά τις ανακοινώσεις του κ. Iτο στις 15 του μηνός.
H γερμανική διοίκηση των ναυπηγείων, η οποία έχει καταγγείλει τις συμβάσεις που είχε με το Πολεμικό Ναυτικό για την κατασκευή υποβρυχίων με το αιτιολογικό ότι το Δημόσιο καθυστερεί τις πληρωμές, ανακοίνωσε στους εργαζόμενους ότι μπορεί να καλύψει τη μισθοδοσία τους ως τις 31 Οκτωβρίου. Για να πληρωθούν από την 1η Νοεμβρίου και τους επόμενους μήνες ως τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο που θα είναι έτοιμοι να κλείσουν το Nαυπηγείο, πρέπει το Δημόσιο να καταβάλει στα ναυπηγεία γύρω στα 7 εκατ. ευρώ τον μήνα για μισθοδοσία.
Νωρίτερα οι Γερμανοί είχαν προχωρήσει σε καταγγελία των συμβάσεων του ναυπηγείου με το Πολεμικό Ναυτικό υποστηρίζοντας ότι το χρέος του Δημοσίου προς τον όμιλο υπερβαίνει τα 520 εκατ. ευρώ και είχαν δηλώσει ότι θα προσφύγουν στη διεθνή διαιτησία.
Συγκεκριμένα στις 21 Σεπτεμβρίου, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κατήγγειλαν τις δύο συμβάσεις που είχαν συναφθεί το 2000 και το 2002 με το Πολεμικό Ναυτικό για την κατασκευή 4 υποβρυχίων U-214 και τον εκσυγχρονισμό άλλων τριών, επειδή το Eλληνικό Δημόσιο έχει καθυστερήσει τις πληρωμές. Σε καταγγελία της σύμβασης με το Δημόσιο προέβη για τον ίδιο λόγο και η γερμανική HDW, η οποία είναι ο βασικός προμηθευτής της τεχνολογίας που χρησιμοποιούν τα υποβρύχια. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όσο και η HDW ανήκουν στην ThyssenKrupp.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η διαμάχη με το Yπουργείο Aμυνας ξεκίνησε το 2006, όταν τα δοκιμαστικά του πρώτου υποβρυχίου που έχει κατασκευαστεί στο Κίελο βάσει της παραγγελίας του 2000, του S120 Παπανικολής, παρουσίασε μία σειρά από προβλήματα όπως αστάθεια (το υποβρύχιο γέρνει, είναι η χαρακτηριστική φράση όλων όσων γνωρίζουν το ζήτημα). Το Πολεμικό Ναυτικό αρνήθηκε να το παραλάβει και o «Παπανικολής» έμεινε στη HDW για επιδιορθώσεις. Οι επιδιορθώσεις σύμφωνα με τη γερμανική πλευρά έχουν ήδη γίνει αλλά το Yπουργείο Aμυνας δεν έχει παραλάβει ούτε τον Παπανικολή, ούτε τα άλλα τρία υποβρύχια, που έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, το S121 Πιπίνος, το S122 Mατρόζος και το S123 Kατσώνης. Μάλιστα το Πολεμικό Ναυτικό επικαλείται άλλα προβλήματα που σχετίζονται με τον Παπανικολή όπως η καταπόνηση του σκάφους, η απομείωση του χρόνου ζωής των εξοπλιστικών του συστημάτων κ.λπ. Εξάλλου η καταγγελία των συμβάσεων από τους Γερμανούς αφορά και το πρότζεκτ Neptune II για τον εκσυγχρονισμό 3 υπάρχοντων υποβρυχίων U-209 με την προσθήκη της τεχνολογιας ΑΙΡ. Κανένα από τα υποβρύχια αυτά δεν είναι έτοιμα.
Σε ό,τι αφορά το ιστορικό της υπόθεσης πρέπει να σημειωθεί ότι η ΗDW είναι ο γερμανικός όμιλος που εξαγόρασε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά το 2002 όταν ιδιωτικοποιήθηκαν. Στη συνέχεια εξαγοράστηκε από τη γερμανική ThyssenKrupp, η οποία πλέον ελέγχει και τις δύο εταιρίες. Oπως υποστηρίζει η γερμανική διοίκηση, από την οφειλή των 520 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται ότι τα 300 εκατ. ευρώ αφορούν τα Ελληνικά Ναυπηγεία και τα υπόλοιπα τη HDW.
Πέρα από τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού τα Ναυπηγεία δεν έχουν να επιδείξουν άλλη αξιόλογη δραστηριότητα, παρ´ ότι οι Γερμανοί όταν τα αγόρασαν υποσχέθηκαν να φέρουν και άλλες δουλειές. Τα «Ελληνικά Ναυπηγεία» είναι στο κόκκινο, το εμπορικό τμήμα δεν απέδωσε και τώρα κλείνει κάτω και από τις πιέσεις της Ε.Ε., που απειλεί με πρόστιμο 230 εκατ. ευρώ αν συνεχίσει να λειτουργεί. Oσο για τη δραστηριότητα κατασκευής τρένων και σχετικού υλικού, που αποσχίστηκε το 2007 με τη δημιουργία της «Εταιρίας Τροχαίου Υλικού Ελλάδος Α.Ε.» αυτή πουλήθηκε στην ελβετική εταιρία συμμετοχών «Dr Meyer Beteiligungen».
Oταν το 2002 η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πουλούσε τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά στη ΗDW πίστευε πως ο «πονοκέφαλος» που την ταλαιπωρούσε χρόνια θα τελείωνε. Από το 1992 που τέθηκαν σε καθεστώς εκκαθάρισης μέχρι σήμερα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά δεν έπαψαν ποτέ, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο να απασχολούν την επικαιρότητα, κλείνοντας τις περισσότερες από τις χρήσεις τους, με ζημίες.
Η ιστορία των «Ελληνικών Ναυπηγείων» ξεκινά το 1956 όταν ο Σταύρος Νιάρχος ίδρυσε την εταιρία. Δημιουργήθηκε ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία στη Μεσόγειο, με δυνατότητα κατασκευών και επισκευών. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά διαθέτουν 5 μεγάλες δεξαμενές και τεράστιες προβλήτες. Στις εγκαταστάσεις του έχουν ναυπηγηθεί εμπορικά και πολεμικά πλοία, ενώ η εταιρία έχει επιδείξει σημαντικό βιομηχανικό έργο κυρίως όσον αφορά τις μεταλλικές βιομηχανικές κατασκευές.
Τα Nαυπηγεία πήραν την κάτω βόλτα τη δεκαετία του ´Α80 όταν η παρατεταμένη ναυτιλιακή κρίση έπληξε τις δραστηριότητές τους. Το 1985 η λειτουργία τους διακόπηκε και στη συνέχεια πέρασε στον έλεγχο του Δημοσίου μέσω της ΕΤΒΑ. Το 1992 τέθηκε σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία και στη συνέχεια άρχισαν οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησής του. Μετά από τρεις άκαρπους διαγωνισμούς, το 1995-96 αποφασίστηκε η συμβιβαστική φόρμουλα 51% ΕΤΒΑ-49% εργαζόμενοι στο μετοχικό κεφάλαιο των ναυπηγείων. Μετά από αρκετές περιπέτειες και πιέσεις από την Κομισιόν, τα Nαυπηγεία ιδιωτικοποιούνται το 2002.
Σήμερα το πρόβλημα παραλαμβάνει και πάλι η νέα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ σα να μην πέρασε ούτε μια μέρα από το 2002. Και το πρόβλημα δεν αφορά μόνον τους εργαζόμενους και την τύχη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Αγγίζει την αμυντική ικανότητα της χώρας, που κινδυνεύει να μείνει χωρίς υποβρύχια ενώ ήδη έχει πληρώσει γύρω στα 2 δισ. ευρώ για το πρόγραμμα των υποβρυχίων. Αγγίζει επίσης τη διεθνή αξιοπιστία της και τις σχέσεις με τη Γερμανία, αλλά και το τεράστιο έλλειμμα και το χρέος του προϋπολογισμού που δεν αντέχουν επιπλέον επιβαρύνσεις.
|