Στα πρόθυρα "ασφυξίας" ο κλάδος των κατασκευών |
30/11/08 |
|
Tην παρέμβαση του πρωθυπουργού για την αποφυγή κατάρρευσης του κατασκευαστικού κλάδου, ο δείκτης παραγωγής του οποίου κινείται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 10 ετών, ζήτησε ο εργοληπτικός κλάδος κατά τη διάρκεια του 13ου Συνεδρίου «Μεγάλα Τεχνικά Eργα» που διοργάνωσε χθες ο Oμιλος ΕΞΠΡΕΣ Καλοφωλιά στην Αθήνα, στην Αίγλη Ζαππείου. Στο συνέδριο μίλησε ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος, ο οποίος τόνισε ότι «η ανάπτυξη, ειδικά την περίοδο της οικονομικής ύφεσης που διανύουμε, είναι συνυφασμένη με την εκτέλεση ή μη μεγάλων τεχνικών έργων», υπογραμμίζοντας τη σπουδαιότητα ενίσχυσης του κλάδου των κατασκευαστών.
Αναφερόμενος στη μετα-ΚΠΣ εποχή, τόνισε ότι αποκλειστικά και μόνο από τα έργα του YΠΕΧΩΔΕ αναμένονται έσοδα 20 δισ. ευρώ τα επόμενα 30 χρόνια, καθώς στις συμβάσεις παραχώρησης των έργων υπάρχει προϋπόθεση επιστροφής στο Δημόσιο ποσοστού επί των ακαθάριστων εισπράξεων των διοδίων. Eτσι υπολογίζεται ότι το Δημόσιο θα εισπράττει εγγυημένα περίπου 1 δισ. ευρώ ετησίως.
Παράλληλα, εμφανίσθηκε ικανοποιημένος από την πορεία υλοποίησης των έργων υποδομής που καλύπτει το YΠΕΧΩΔΕ, αξίας υψηλότερης των 18 δισ. ευρώ, αφήνοντας, ωστόσο, αιχμές κατά του Yπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για το πρόβλημα που υπάρχει στην χρηματοδότησή τους, γεγονός που, όπως ανέφερε, καθυστερεί σημαντικά την ολοκλήρωση των έργων.
Σχολιάζοντας μάλιστα την οικονομική ύφεση, ο κ. Ξανθόπουλος τόνισε ότι είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικό το γεγονός πως «η συμβασιοποίηση για την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων έγινε πριν ξεσπάσει η κρίση, διαφορετικά θα υπήρχε μεγάλο πρόβλημα στην περάτωση του έργου».
Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε κατά την έναρξη της ομιλίας του, ο κ. Βικέντιος Αρσένης, πρόεδρος δ.σ. Ελληνικές Επενδύσεις Α.Ε., η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα είναι μειωμένη κατά 20,2% τον Ιούλιο του 2008 σε σχέση με τον Ιούλιο πέρυσι και 10,5% κάτω ως προς τον κινητό μέσο του δωδεκαμήνου, ενώ και η κατασκευαστική δραστηριότητα σημειώνει μείωση 3,4% για το 8μηνο του 2008 σε σχέση με το 2007.
Oπως υπογράμμισε ο κ. Αρσένης ο δείκτης παραγωγής στις κατασκευές βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο της δεκαετίας.
Τονίζοντας την αδυναμία απορρόφησης του Γ´Α ΚΠΣ, που σήμερα, 9 χρόνια μετά, έχει απορροφηθεί το 87%, υπολογίζεται ότι μετά το τέλος της παράτασης θα έχουμε απορροφήσει το 90% του προγράμματος σε περίοδο 10 χρόνων, δηλαδή 2,9 δισ. ευρω τον χρόνο, υπογράμμισε ότι το πρόγραμμα που διαδέχεται το Γ´Α ΚΠΣ, το ΕΣΠΑ (2007 - 2013) με προϋπολογισμό 39,4 δισ. ευρώ, έχει μηδενική απορρόφηση. «Eχουν εγκριθεί μερικά έργα στα τομεακά προγράμματα της κεντρικής κυβέρνησης, περίπου 600 εκατ. ευρώ, αλλά με τους ρυθμούς προόδου που ακολουθούμε είναι αμφίβολο ότι θα υπάρχει λειτουργικό σύστημα διαχείρισης μέχρι το 2010. Αν το 2009 είναι και χρονιά εκλογών, τότε είναι δύσκολο να προβλέψουμε πότε θα μπορούσαμε να διαχειριστούμε το ΕΣΠΑ», σημείωσε ο κ. Αρσένης.
«Πρωταρχική ανάγκη» χαρακτήρισε την απορρόφηση των πόρων ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών Ανώτερων Τάξεων Γεώργιος Συριανός, ενώ τονίζει την ανάγκη για αλλαγή στην οικονομική πολιτική, που προωθεί τη μείωση των ελλειμμάτων μέσω της στέρησης πόρων της εθνικής συμμετοχής και της συγκράτησης των επενδυτικών δαπανών.
Αναφερόμενος στη χρήση των ΣΔΙΤ, δηλώνει ότι η προώθηση των έργων με τη μέθοδο ΣΔΙΤ είναι επιτακτική αυτή την κρίσιμη περίοδο, ωστόσο υπογραμμίζει ότι για την ενίσχυση του κλάδου χρειάζεται πέρα από ενίσχυση του ΠΔΕ με 300 εκ. ευρώ (δηλαδή τα 8,5 δισ. ευρώ που προεβλέπονταν για το 2009 να γίνουν 8,8) η αποπληρωμή από το Δημόσιο των εκτελεσμένων εργασιών. Εξίσου σημαντικός θεωρείται ο καθορισμός των συντελεστών αναθεώρησης των τιμών κατά τη διάρκεια της κατασκευής ενώ ζητείται επιμόνως η ένταξη του κλάδου στον Αναπτυξιακό Νόμο.
Αντίθετος με την προώθηση έργων μέσω ΣΔΙΤ εμφανίσθηκε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιάννης Αλαβάνος, χαρακτηρίζοντας τις ΣΔΙΤ «ως υποκατάστατο εργαλείο των τραπεζών».
Σχολιάζοντας τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στον κατασκευαστικό κλάδο, τόνισε την ανάγκη για κρατική στήριξη. Σε αυτό το πλαίσιο πως σημείωσε ότι είναι ιδιαιτέρως θετικό το γεγονός ότι υπάρχει πολύ υψηλή χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, τόνισε ωστόσο ότι ο κίνδυνος απώλειας των πόρων είναι εμφανής, εξαιτίας της έλλειψης οργάνωσης σε βασικά διαδικαστικά ζητήματα του κλάδου.
Ομοίως, «δρόμο μετ´Α εμποδίων» χαρακτήρισε την πορεία του κλάδου ο κ. Δημήτρης Κούτρας, πρόεδρος και γ. διευθυντής της Aκτωρ Α.Ε. τονίζοντας ότι κατακερματισμός του φυσικού όγκου των έργων και οι συγχρηματοδοτήσεις αποτελούν ένα πολύ βασικό φραγμό για την ανάπτυξη των εταιριών, ενώ δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι ο «νόμος για τον βασικό μέτοχο» κατά τη διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων αποθαρρύνει τις επενδύσεις στις ελληνικές εταιρίες. Υπερασπιζόμενος δε τον κλάδο υπογράμμισε ότι πρέπει να σταματήσει η έντονη κριτική και η κοινωνική απαξίωση των επαγγελματιών, τονίζοντας ότι η «στήριξη των κατασκευαστών είναι επιτακτική σήμερα» στο πλαίσιο της γενικότερης οικονομικής κρίσης.
Σε αυτό το πλαίσιο, προτάσεις για τη στήριξη της κατασκευαστικής δραστηριότητας παρουσίασε ο αναπληρωτής πρόεδρος & εντεταλμένος σύμβουλος της J&P Αβαξ Κωνσταντίνος Κουβαράς. Οι κυριότερες εξ αυτών είναι η αύξηση των δημοσίων δαπανών για κατασκευή δημοσίων έργων, η πίεση για τη δημιουργία ενός ταμείου στήριξης, παρά την αρχική απόρριψη της Ε.Ε., η συντόμευση χρόνου καταβολής κοινοτικών χρηματοδοτήσεων για τις δαπάνες των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, η αναζήτηση πόρων από αναδιαπραγμάτευση υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης για την κατασκευή νέων έργων καθώς και ο περιορισμός χρόνου ανάθεσης δημοσίων έργων με αναθεώρηση συστήματος δημοπράτησης και ανάθεσης.
Αναφερόμενος στην προοπτική ανάπτυξης του κλάδου στο εξωτερικό, ο γ.γ. Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, σημείωσε ότι η εξωστρέφεια είναι θέμα επιβίωσης. Αναλύοντας τα θετικά και αρνητικά στοιχεία του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου, αναφέρθηκε στην πολλή καλή εικόνα που παρουσιάζει η ευελιξία του κλάδου (με την ολοκλήρωση των έργων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004) στο εξωτερικό, υπογράμμισε ωστόσο ότι σε σχέση με τις άλλες γειτονικές χώρες υστερεί στη διατήρηση ανταγωνιστικών τιμών.
Διατηρώντας την αισιοδοξία του, ο κ. Σκυλακάκης αναφέρθηκε στις ευκαιρίες ανάπτυξης για τον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο, οι οποίες, όπως υποστηρίζει, αρχικά στην ίδια την Ελλάδα, η οποία εξακολουθεί να προσφέρει αξιόλογες προοπτικές, ειδικά σε ό,τι αφορά τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα και τα ευρωπαϊκά κονδύλια, ενώ διαθέτει περιθώρια ανάπτυξης και στον τομέα της παραθεριστικής κατοικίας.
Επιπλέον, όπως σημείωσε, πεδίο ανάπτυξης για τον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο υπάρχει και στην ευρύτερη περιοχή, και συγκεκριμένα στα Βαλκάνια, με έμφαση: α) στις βαλκανικές χώρες που έχουν ενταχθεί στην Ε.Ε., όπου τα ευρωπαϊκά κονδύλια θα επιτρέψουν την υλοποίηση σημαντικών έργων, στη Μαύρη Θάλασσα, όπου υπάρχουν εξίσου σημαντικές προοπτικές για μεγάλα κατασκευαστικά έργα (π.χ., η δακτύλιος της Μαύρης Θάλασσας), αλλά και για ενεργειακά έργα, στη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική και σε επιλεγμένες χώρες της Yποσαχάρειας Αφρικής, λαμβάνοντας ως δεδομένα ότι οι χώρες αυτές θα διατηρήσουν ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης κατά τη διάρκεια της κρίσης.
|